پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
18 ارديبهشت 1398 - 07:00

گنبد پوشالی

پس از گذشت دو روز از درگیری و جنگ ، به نظر می رسد با میانجی گری برخی کشورهای عربی همچون قطر و مصر ، آتش بس در نوار غزه برقرار شده است.
نویسنده : سیدفرشید کاظمی پیره سرا
کد خبر : 2899

پایگاه رهنما :

پس از گذشت دو روز از درگیری و جنگ ، به نظر می رسد با میانجی گری برخی کشورهای عربی همچون قطر و مصر ، آتش بس در نوار غزه برقرار شده است. این درگیری ها در شرایطی اتفاق افتاد که طبق آخرین اخبار ، حدود 29 شهروند فلسطینی از جمله یک نوزاد 14 ماهه به شهادت رسیدند و دهها نفر نیز زخمی شدند در طرف مقابل ، چهار نظامی صهیونیست کشته و بیش از 130 تن مجروح شدند.

آتش بس اجباری

عصر دیروز خبرگزاری « سما فلسطین » اعلام کرد : « اسرائیل حصول توافق آتش بس با میانجی گری مصر و قطر را اعلام کرده است . » فرمانده جبهه داخلی ارتش اسرائیل نیز صبح دوشنبه اعلام کرد: « به مقامات محلی در جنوب ( مرز غزه با فلسطین اشغالی ) دستور داده تمام اقدامات اتخاذ شده در زمان حملات دو روز اخیر ، لغو و مدرسه ها باز شود. » شبکه الاقصی وابسته به حماس نیز این آتش بس را تأیید کرد و اعلام کرد : « توافق مذکور که با تلاش های عربی و بین المللی حاصل شده است از ساعت 4:30 بامداد دیروز به وقت محلی آغاز شد . با وجود اعلام توافق آتش بس میان گروههای مقاومت و رژیم صهیونیستی پس از دو روز درگیری ، بنیامین نتانیاهو که عملاً آتش بس را پذیرفته ، حاضر به سخن گفتن از آتش بس نشد و گفت :« جنگ هنوز پایان نیافته است البته به نظر می رسد این صحبت های جناب نخست وزیر برای فرار از سیل انتقادات داخلی است که در حال حاضر علیه وی شکل گرفته است. »

درماندگی صهیونیست ها

پس از شکست اسرائیل از مقاومت گروههای فلسطینی و مجبور شدن تل آویو به پذیرش آتش بس، مقامات اسرائیلی سیاست های نتانیاهو را به باد انتقاد گرفتند. موشه یعلون ، وزیر جنگ پیشین رژیم صهیونیستی در این باره گفت : « نتانیاهو بار دیگر تسلیم باج خواهی حماس شد و فقط آرامشی موقت را برای بقای سیاسی خود خرید. » بتزلل سموتریچ ، از اعضای کنست هم در اظهاراتی تند اعلام کرد : « نبرد با غزه باید با 700 کشته در این منطقه ( به تعداد موشک های شلیک شده یعنی یک کشته در مقابل هر موشک ) و وارد کردن خسارت های وحشتناک به حماس تمام می شد. » یوال اشتاینیز ، وزیر انرژی رژیم صهیونیستی نیز از درماندگی مقامات این رژیم در مبارزه با گروههای مقاومت گفت : « هیچ راه حلی برای مشکل غزه وجود ندارد ، زیرا ما پس از 30 سال مجبور به برخورد با تهدیدات آینده خواهیم بود ، راه حل های سحرآمیز برای این وضعیت وجود ندارد ، در صورتی که ناچار شویم در روز استقلال خواهیم جنگید ؛ درست است که ما به توانایی های جنگی و نظامی حماس ضربه زدیم ، اما ضربه پایانی را نزده ایم ؛ مسئله بازدارندگی پیچیده است . »

به صرفه نبودن گنبد آهنین

گنبد آهنین ، مسئله ای بود که شخص نتانیاهو معتقد بود که یک سپر دفاعی تضمین شده و غیرقابل نفوذ برای مهار موشک های احتمالی دشمنان علیه اسرائیل است اما یکی از نکات این جنگ دو روزه ، تعداد موشک هایی بود که در عرض 48 ساعت درگیری حدود 700 موشک از نوار غزه ، سرزمین های اشغالی را هدف قرار دادند. سامانه گنبد آهنین رژیم صهیونیستی توانست فقط حدود 173 فروند از این موشک ها را رهگیری کند و 35 موشک نیز در مناطق مسکونی رژیم صهیونیستی فرود آمدند. روز گذشته روزنامه عبری زبان یسرائیل هیوم در گزارشی که منتشر کرد به این مسئله اشاره کرد که در کنار هزینه بالای آتشبارها و سامانه های دفاع موشکی و عملیاتی کردن آنها ، رهگیری هر راکت فلسطینی ها توسط سامانه دفاعی گنبد آهنین حدود 80 هزار دلار است . طبق گزارش این روزنامه ، اینکه رژیم صهیونیستی از سامانه موشکی دیگری یعنی فلاخن داوود یا آرو استفاده کند ، هزینه های مقابله با راکت های فلسطینی را به شدت افزایش می دهد و به هزینه آن را به بیش از دو میلیون دلار برای هر راکت می رساند. یسرائیل هیوم نوشت :« فلسطینی ها از موشک های ارزانی استفاده می کنند که ساخت و تولید آنها به سرعت انجام می شود ؛ در واقع آنها در حال حاضر زرادخانه راکتی در اختیار دارند که به آنها امکان ورود به جنگی طولانی علیه اسرائیل را بدون نیاز به تولید راکت های جدید می دهد . » این روزنامه صهیونیستی در پایان به مخاطبان خود یادآور می شود که ، استفاده از گنبد آهنین برای رهگیری و اسقاط راکت ها و خمپاره هایی که توسط فلسطینی ها شلیک می شوند ، از نظر اقتصادی به صرفه نیست .

به احترامتان می ایستیم

نوار غزه تنها 2 درصد از سرزمین فلسطین را به خود اختصاص داده است . با این وجود ساکنان این منطقه به تنهایی بار 400 میلیون عرب و یک و نیم میلیارد مسلمان را برای دفاع از کیان اسلام و مبارزه علیه ظلم های آمریکا و اسرائیل را به دوش می کشند. گردان های قدس ، شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی در بیانیه ای اعلام کرد: « برای اولین بار از موشک بدر 3 در پاسخ به حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه استفاده کرده است و شهر عسقلان در اراضی اشغالی را برای اولین بار با موشک بدر 3 هدف قرار داده اند و حتی فایل ویدیوئی را از این موشک و عملیات هدف قرار دادن شهر عسقلان در سایت رسمی خود منتشر کرده اند.  »

به نظر می رسد شلیک این موشک ها پاسخی است دوگانه : اول به طرح « معامله قرن » که هدف آنها تشکیل اسرائیل بزرگ از فرات تا نیل بود . دوم تلنگری است به اعراب سازشگر که نتانیاهو را رهبر و حامی خود قرار داده اند .

مطمئناً در این جنگ دو روزه دستاوردهای بزرگی حاصل شده است شاید اولین دستاورد آن قدرت بازدارندگی اسرائیل است که در حال تحلیل است و گروههای مقاومت نشان دادند که قدرت دفاعی تل آویو شکننده است . دوم جو متشنجی است که گروههای مقاومت با شلیک موشک ها در اراضی اشغالی ایجاد کرده اند تا جایی که مردم ساکن در جنوب اسرائیل از ترس جانشان به سمت شمال فرار کرده اند تا از موشک های فلسطینیان در امان بمانند . سومین دستاورد دیگر این جنگ ، شرایط دشوار حاکمان کشورهای حوزه خلیج فارس است . آنها در صدد عادی سازی روابط با اسرائیل هستند و مطمئناً پس از آتش بس و رشادت های گروه های مقاومت ، افکار عمومی و شهروندانشان در مقابل حکام عرب قرار خواهند گرفت . مطمئناً به پاس این همه مقاومت ، صبر و رشادت باید همه مردمان این سرزمین را ستایش کرد چون 80 سال است که در خط مقدم عدالت خواهی در جهان ایستاده اند و در تمام این سالها تنها یک جمله گفته اند : « سرزمین مان را پس بدهید! »

 

سید فرشید کاظمی پیرسرا

گنبد پوشالی
پس از گذشت دو روز از درگیری و جنگ، به نظر می‌رسد با میانجی گری برخی کشور‌های عربی همچون قطر و مصر، آتش بس در نوار غزه برقرار شده است. این درگیری‌ها در شرایطی اتفاق افتاد که طبق آخرین اخبار، حدود ۲۹ شهروند فلسطینی از جمله یک نوزاد ۱۴ ماهه به شهادت رسیدند و ده‌ها نفر نیز زخمی شدند در طرف مقابل، چهار نظامی صهیونیست کشته و بیش از ۱۳۰ تن مجروح شدند.
آتش بس اجباری
عصر دیروز خبرگزاری «سما فلسطین» اعلام کرد: «اسرائیل حصول توافق آتش بس با میانجی گری مصر و قطر را اعلام کرده است.» فرمانده جبهه داخلی ارتش اسرائیل نیز صبح دوشنبه اعلام کرد: «به مقامات محلی در جنوب (مرز غزه با فلسطین اشغالی) دستور داده تمام اقدامات اتخاذ شده در زمان حملات دو روز اخیر، لغو و مدرسه‌ها باز شود.» شبکه الاقصی وابسته به حماس نیز این آتش بس را تأیید کرد و اعلام کرد: «توافق مذکور که با تلاش‌های عربی و بین المللی حاصل شده است از ساعت ۴:۳۰ بامداد دیروز به وقت محلی آغاز شد. با وجود اعلام توافق آتش بس میان گروه‌های مقاومت و رژیم صهیونیستی پس از دو روز درگیری، بنیامین نتانیاهو که عملاً آتش بس را پذیرفته، حاضر به سخن گفتن از آتش بس نشد و گفت:: «جنگ هنوز پایان نیافته است البته به نظر می‌رسد این صحبت‌های جناب نخست وزیر برای فرار از سیل انتقادات داخلی است که در حال حاضر علیه وی شکل گرفته است.»
درماندگی صهیونیست‌ها
پس از شکست اسرائیل از مقاومت گروه‌های فلسطینی و مجبور شدن تل آویو به پذیرش آتش بس، مقامات اسرائیلی سیاست‌های نتانیاهو را به باد انتقاد گرفتند. موشه یعلون، وزیر جنگ پیشین رژیم صهیونیستی در این باره گفت:: «نتانیاهو بار دیگر تسلیم باج خواهی حماس شد و فقط آرامشی موقت را برای بقای سیاسی خود خرید.» بتزلل سموتریچ، از اعضای کنست هم در اظهاراتی تند اعلام کرد: «نبرد با غزه باید با ۷۰۰ کشته در این منطقه (به تعداد موشک‌های شلیک شده یعنی یک کشته در مقابل هر موشک) و وارد کردن خسارت‌های وحشتناک به حماس تمام می‌شد.» یوال اشتاینیز، وزیر انرژی رژیم صهیونیستی نیز از درماندگی مقامات این رژیم در مبارزه با گروه‌های مقاومت گفت:: «هیچ راه حلی برای مشکل غزه وجود ندارد، زیرا ما پس از ۳۰ سال مجبور به برخورد با تهدیدات آینده خواهیم بود، راه حل‌های سحرآمیز برای این وضعیت وجود ندارد، در صورتی که ناچار شویم در روز استقلال خواهیم جنگید؛ درست است که ما به توانایی‌های جنگی و نظامی حماس ضربه زدیم، اما ضربه پایانی را نزده ایم؛ مسئله بازدارندگی پیچیده است.»
به صرفه نبودن گنبد آهنین
گنبد آهنین، مسئله‌ای بود که شخص نتانیاهو معتقد بود که یک سپر دفاعی تضمین شده و غیرقابل نفوذ برای مهار موشک‌های احتمالی دشمنان علیه اسرائیل است، اما یکی از نکات این جنگ دو روزه، تعداد موشک‌هایی بود که در عرض ۴۸ ساعت درگیری حدود ۷۰۰ موشک از نوار غزه، سرزمین‌های اشغالی را هدف قرار دادند. سامانه گنبد آهنین رژیم صهیونیستی توانست فقط حدود ۱۷۳ فروند از این موشک‌ها را رهگیری کند و ۳۵ موشک نیز در مناطق مسکونی رژیم صهیونیستی فرود آمدند. روز گذشته روزنامه عبری زبان یسرائیل هیوم در گزارشی که منتشر کرد به این مسئله اشاره کرد که در کنار هزینه بالای آتشبار‌ها و سامانه‌های دفاع موشکی و عملیاتی کردن آن‌ها، رهگیری هر راکت فلسطینی‌ها توسط سامانه دفاعی گنبد آهنین حدود ۸۰ هزار دلار است. طبق گزارش این روزنامه، اینکه رژیم صهیونیستی از سامانه موشکی دیگری یعنی فلاخن داوود یا آرو استفاده کند، هزینه‌های مقابله با راکت‌های فلسطینی را به شدت افزایش می‌دهد و به هزینه آن را به بیش از دو میلیون دلار برای هر راکت می‌رساند. یسرائیل هیوم نوشت: «فلسطینی‌ها از موشک‌های ارزانی استفاده می‌کنند که ساخت و تولید آن‌ها به سرعت انجام می‌شود؛ در واقع آن‌ها در حال حاضر زرادخانه راکتی در اختیار دارند که به آن‌ها امکان ورود به جنگی طولانی علیه اسرائیل را بدون نیاز به تولید راکت‌های جدید می‌دهد.» این روزنامه صهیونیستی در پایان به مخاطبان خود یادآور می‌شود که، استفاده از گنبد آهنین برای رهگیری و اسقاط راکت‌ها و خمپاره‌هایی که توسط فلسطینی‌ها شلیک می‌شوند، از نظر اقتصادی به صرفه نیست.
به احترامتان می‌ایستیم
نوار غزه تنها ۲ درصد از سرزمین فلسطین را به خود اختصاص داده است. با این وجود ساکنان این منطقه به تنهایی بار ۴۰۰ میلیون عرب و یک و نیم میلیارد مسلمان را برای دفاع از کیان اسلام و مبارزه علیه ظلم‌های آمریکا و اسرائیل را به دوش می‌کشند. گردان‌های قدس، شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «برای اولین بار از موشک بدر ۳ در پاسخ به حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه استفاده کرده است و شهر عسقلان در اراضی اشغالی را برای اولین بار با موشک بدر ۳ هدف قرار داده اند و حتی فایل ویدیوئی را از این موشک و عملیات هدف قرار دادن شهر عسقلان در سایت رسمی خود منتشر کرده اند.»
به نظر می‌رسد شلیک این موشک‌ها پاسخی است دوگانه: اول به طرح «معامله قرن» که هدف آن‌ها تشکیل اسرائیل بزرگ از فرات تا نیل بود. دوم تلنگری است به اعراب سازشگر که نتانیاهو را رهبر و حامی خود قرار داده اند.
مطمئناً در این جنگ دو روزه دستاورد‌های بزرگی حاصل شده است شاید اولین دستاورد آن قدرت بازدارندگی اسرائیل است که در حال تحلیل است و گروه‌های مقاومت نشان دادند که قدرت دفاعی تل آویو شکننده است. دوم جو متشنجی است که گروه‌های مقاومت با شلیک موشک‌ها در اراضی اشغالی ایجاد کرده اند تا جایی که مردم ساکن در جنوب اسرائیل از ترس جانشان به سمت شمال فرار کرده اند تا از موشک‌های فلسطینیان در امان بمانند. سومین دستاورد دیگر این جنگ، شرایط دشوار حاکمان کشور‌های حوزه خلیج فارس است. آن‌ها در صدد عادی سازی روابط با اسرائیل هستند و مطمئناً پس از آتش بس و رشادت‌های گروه‌های مقاومت، افکار عمومی و شهروندانشان در مقابل حکام عرب قرار خواهند گرفت. مطمئناً به پاس این همه مقاومت، صبر و رشادت باید همه مردمان این سرزمین را ستایش کرد، چون ۸۰ سال است که در خط مقدم عدالت خواهی در جهان ایستاده اند و در تمام این سال‌ها تنها یک جمله گفته اند: «سرزمین مان را پس بدهید!»

سید فرشید کاظمی پیرسرا

ارسال نظرات